Európske spotrebiteľské združenia sa pustili do vojny s Facebookom a Instgramom. Problémom sú reklamy a predplatné
Osem spotrebiteľských združení po celej Európskej únii dnes podalo na národné regulačné orgány zodpovedné za ochranu osobných údajov sťažnosť namierenú proti americkej spoločnosti Meta. Dôvodom má byť porušovanie pravidiel GDPR, keď Meta užívateľom nanúti súhlas s reklamami alebo si musia zaplatiť predplatné.
Predplatné je už dnes bežnou súčasťou našich životov. Netflix, Spotify alebo Apple music sú už bežnou súčasťou našich životov. Nikomu už asi nepríde ani divné platiť za niečo, čo bolo ešte pred rokmi vecou šedej zóny internetu. Časy platforiem ako uloz.to sú už minulosťou.
Príjmy klesajú
Aj sociálne siete sa klesajúce príjmy z reklamy rozhodli kompenzovať predplatným. Má ho už dlhšie X (predtým Twitter) a minulý rok ho zaviedla aj Meta. Stále viac užívateľov totiž s využívaním osobných údajov na reklamné účely jednoducho nesúhlasí a firmy si výpadky príjmov z reklamy kompenzujú práve predplatný.
Mete život skomplikoval aj Apple, ktorý pred niekoľkými rokmi všetkým užívateľom nastavil automaticky nesúhlas s využívaním ich osobných údajov na reklamné účely. Meta na iPhonoch a iPadoch nemohla využívať reklamnú identitu užívateľa. Tým mu nedokázala naservírovať relevantné reklamy, klikania na reklamy klesali a tým klesali aj príjmy z reklamy.
Plať alebo trp
Meta sa po čase s problémom vysporiadala a užívateľom nedala na výber. Teda dala na výber, ale jedna voľba je horšia ako druhá. Jednoducho ste s využitím údajov na reklamné účely vrátane profilovania museli dať. Ak ste s takouto praktikou nesúhlasili, tak ste si museli na Facebooku zaplatiť mesačné predplatné. Užívatelia s predplatným Meta totiž neotravuje reklamami a ich údaje bez ich súhlasu na reklamné účely nevyužíva.
Práve v tom „dobrovoľnom“ platení predplatného vidia spotrebiteľské organizácie po celej Európskej únii problém. Firma totiž nedáva možnosť odmietnuť spracovanie osobných údajov na reklamné účely bez zaplatenia poplatku. Spotrebiteľské organizácie tiež upozorňujú aj na množstvo zbieraných údajov o používateľoch.
Druhá séria sťažností
Zo strany spotrebiteľských združení nejde o prvú podobnú akciu, keď podali koordinovane sťažnosť proti Mete. Prvá bola podaná ešte minulý rok avšak vtedy spotrebiteľské organizácie namietali niečo iné. Vtedy spotrebiteľské združenia namietali hlavne agresívne marketingové praktiky, ktoré však aj vtedy súviseli s nanútením súhlasu alebo predplatného.
Čo namietajú spotrebiteľské organizácie teraz?
- Zber obrovského množstva osobných údajov technologického giganta je v rozpore so zásadami nariadenia o ochrane osobných údajov (GDPR) týkajúcimi sa zákonnosti, spravodlivosti, minimalizácie údajov a obmedzenia účelu.
- Voľba „platba alebo súhlas“, ktorú spoločnosť Meta vnútila spotrebiteľom, je dymovou clonou, ktorá má zakryť skutočný problém nezákonného spracovania ich údajov.
- Tieto sťažnosti dopĺňajú sťažnosti, ktoré členovia Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC podali v novembri 2023 orgánom na ochranu spotrebiteľov, a ktoré sa zaoberali nekalými, klamlivými a agresívnymi marketingovými praktikami, ktorými spoločnosť Meta vnútila spotrebiteľom falošnú voľbu.
Slanosť na Úrad na ochranu osobných údajov podalo aj slovenské spotrebiteľské združenie SOS Poprad. Zapojili sa však aj ďalšie združenia v Česku, Slovinsku, Dánsku, Nórsku alebo napríklad vo Francúzsku.
Bez reklamy neprežije
Meta sa k sťažnostiam na možné zneužívanie dominantného postavenia, keď používateľov núti zaplatiť poplatok, aby nevyužívala ich dáta na reklamné účely, stavia odmietavo. Nie je sa čomu diviť – biznis model Facebooku aj Instagramu je naviazaný na reklamy. Práve z výnosov z reklamy Meta financuje chod Facebooku aj Instagramu.
„Spoločnosť Meta sa opakovane pokúšala ospravedlniť masívny komerčný dohľad, ktorému vystavuje svojich používateľov. Jej nespravodlivá voľba „platba alebo súhlas“ je najnovšou snahou spoločnosti legalizovať svoj obchodný model. Ponuka spoločnosti Meta spotrebiteľom je však dymovou clonou na zakrytie toho, čo je vo svojej podstate tým istým, starým zhromažďovaním všetkých druhov citlivých informácií o životoch ľudí, ktoré potom speňažuje prostredníctvom svojho invazívneho reklamného modelu. Obchodné modely založené na dohľade predstavujú podľa GDPR množstvo problémov. Je najvyšší čas, aby orgány na ochranu osobných údajov nespravodlivé spracúvanie údajov a porušovanie základných práv ľudí zastavili,“
uviedla Ursula Pachl, zástupkyňa generálnej riaditeľky Európskej spotrebiteľskej organizácie spotrebiteľov BEUC.
Miliardy dolárov potom končia v čiernej diere pre fantastické sny zakladateľa Facebooku Marka Zuckerberga. Ten sníva o vytvorení úplne nového internetu – akéhosi metaverza. Meta už do tohto projektu naliala miliardy dolárov a bez väčších výsledkov. Výsledkom bolo iba to, že po skončení pandémie nasledovalo niekoľko kôl prepúšťaní. Sny o vytvorení metaverza (ktoré ani samotný Zuckerberg nevie jasne definovať) sa rozplynuli ako para nad hrncom.
Bude ešte horšie?
Facebook aj Instagram to majú bez reklamy spočítané, pretože bez príjmov z reklamy nemajú ako financovať ich chod. Príjem z predplatného je zatiaľ minimálny, pretože predplatné okrem vypnutia spracúvania osobných údajov na reklamné účely nič iné zásadné neponúka.
Pokiaľ by Meta prišla o možnosť užívateľom nanútiť reklamy, tak to môže znamenať postupný koniec sociálnych sietí ako ich poznáme. Podobne ako napríklad Netflix alebo Disney+ sa môžu premeniť na platformy určené len pre platiacich zákazníkov. To by však znamenalo, že ich počet bude určite výrazne nižší ako je tomu teraz. Meta má každý mesiac približne tri miliardy aktívnych používateľov. Platiacich zákazníkov bude mať možno pár stoviek miliónov. Navyše aj Netflix a Disney+ zavádzajú balíky s reklamou, pretože klesá počet ľudí ochotných platiť drahé predplatné.
Dlhý boj
Už tradične to nebudú mať regulačné úrady ľahké. Meta a aj ďalšie veľké technologické spoločnosti sa len pomaly prispôsobujú prísnejším európskym pravidlám na ochranu spotrebiteľa. Nejde pritom len o ochranu osobných údajov. Svojsky sa napríklad vyrovnal s novým nariadením, ktoré prikazuje otvoriť operačný systém pre iné aplikačné obchody, americký Apple. Platformu síce otvorí, ale vývojári budú za aplikácie z obchodov tretích strán na konci dňa Apple platiť ešte vyššie poplatky ako keby využili App Store od Apple.
Podobne aj tento boj za zrušenie nezmyselného predplatného, ktoré má len jediný cieľ a to prinútiť užívateľa súhlasiť so spracovaním osobných údajov na reklamné účely, nebude rýchly a ani ľahký. Kým sa dočkáme rozhodnutia môžu prejsť aj roky a Meta môže do tej doby prísť s novou metódou ako vytiahnuť od užívateľov citlivé údaje na presnejšie cielenie reklamy.