AppleGoogleInternetPodcastySamsungSociálne sieteSprávyVýrobcovia
Dôležitý

DMA: Strážcom prístupu ostávajú posledné hodiny. Musia splniť podmienky prísnej regulácie

Minulý rok 6. septembra Európska komisia prvý krát určila prvých strážcov prístupu podľa novej európskej smernice o digitálnych trhoch (DMA). Spoločnostiam ako Apple alebo Microsoft ostávajú posledné hodiny, aby splnili prísne podmienky novej DMA legislatívy.

Mal to byť bič na veľkých technologických hráčov, ktorým mala EÚ klepnúť po nenechavých prstoch veľkých technologických firiem a prinútiť ich otvoriť svoje platformy a služby.

Nepomohlo GDPR, pomôže DMA?

Už smernica o GDPR bola mnohými vnímaná ako bič na údajovchtivé veľké technologické korporácie, ale technologické firmy sa novým pravidlám rýchlo prispôsobili. Dáta o nás veselo zbierajú ďalej s GDPR si veľkú hlavu nerobia.

Napríklad Facebook vám dá na výber – buď budete platiť mesačný poplatok za jeho služby alebo budete súhlasiť so spracovaním údajov na reklamné účely. Ďalšou možnosťou je ho už iba prestať používať. Kto by však potom lajkoval naše fotky a statusy? Nie všetkým sa to páči, ale veľkú zmenu by som nečakal.

Či pomôže prísnejšia legislatíva o digitálnych trhoch (DMA) ukážu nasledujúce hodiny a dni. Teda možno skôr mesiace a roky.

Čo je DMA?

Európska únia je únia skratiek a niektoré sa stali už aj ikonickými. Ochranou osobných údajov a skratkou GDPR sa už oháňa takmer každý. Mnoho ľudí však ani len netuší čo pod GDPR vlastne patrí a čo naopak nie. Mnoho Slovákov však GDPR vytiahne vždy ako spásu na každú situáciu. Teraz v Európskej únii pribudla ďalšia skratka – DMA.

Nová smernica DMA sa bude týkať hlavne veľkých technologických hráčov, takže nezaťaží všetky firma ako to bolo pri zavedení smernice GDPR. Malé firmy môžu ostať v kľude a nemusia upravovať svoje systéme. Môže sa však stať, že im prestane niektorá služba fungovať, pretože tá bola zaradenia pod DMA. Alebo si jednoducho prevádzkovateľ povedal, že ju nebude upravovať pre potreby Európskeho trhu a vypne ju.

Strašiakom pre veľké firmy?

Nová skratka DMA vychádza z novej smernice o digitálnych trhoch – Digital Markets Act a preto skratka DMA. Zatiaľ čo GDPR sa týka každej firmy a podnikateľa aj s jedným zamestnancom, ktorá akýmkoľvek spôsobom spracúva osobné údaje, tak DMA je bičom na veľké technologické platformy. Ktorých platforiem sa teda DMA bude týkať?

Nebudú to automaticky všetky služby a platformy prevádzkované v EÚ. Európska komisia už určila niektorých tzv. strážcov prístupu. Prvé firmy, ktoré sa budú musieť novou reguláciou DMA riadiť. Zatiaľ ich nie je veľa, ich zoznam však časom určite narastie. DMA však netreba chápať ako všeliek na všetko. Nebola to smernica GDPR a nebude to ani smernica DMA. Väčšina technologických spoločností sa Európskej únii vyhýba a vie prečo. O tom však neskôr.

Veľké platformy

novej legislatíve sa stanovuje súbor úzko vymedzených objektívnych kritérií (podľa vyjadrenia EK), na základe ktorých možno veľké online platformy označiť za tzv. strážcov prístupu.

Tieto kritériá sú splnené, ak spoločnosť:

  • má silnú hospodársku pozíciu, významne ovplyvňuje vnútorný trh a pôsobí vo viacerých krajinách EÚ,
  • má silnú sprostredkovateľskú pozíciu, čo znamená, že prepája veľkú používateľskú základňu s veľkým počtom podnikov,
  • má (alebo všetko nasvedčuje tomu, že bude mať) stabilné a trvalé postavenie na trhu, a teda vykazuje stabilitu v priebehu času, ak spoločnosť spĺňa dve uvedené kritériá v každom z posledných troch finančných rokov.

Žiadne presné čísla od EÚ nečakajte, ale nejaká malá firma, ktorá občas zverejní video na vlastnej stránke sa novej legislatívy obávať nemusí. Pokiaľ však už firma pôsobí vo viacerých krajinách a má niekoľko desiatok miliónov používateľov, tak sa môže stať strážcom prístupu. A tým sa väčšina firiem nechce stať.

Poznáme prvých šesť

Európska komisia ešte v septembri minulý rok určila prvých strážcov prístupu, ktorí dostali šesť mesiacov na to, aby splnili podmienky určené smernicou DMA. Išlo o spoločnosti Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft a Samsung. Tým to však len začalo.

Komisia zároveň určila služby, ktoré sú akýmisi bránami a na ktoré sa nové povinnosti strážcov prístupu budú vzťahovať. Jednoducho povedané – Komisia určila Apple ako strážcu prístupu, ale nové pravidlá sa nebudú týkať všetkých jeho služieb. Napríklad sa budú týkať prehliadača Safari, ale už nie služby Apple Music alebo Apple TV+.

Základné služby, ktorých sa bude nová legislatíva týkať:

  • sociálne siete: TikTok, Facebook, Instagram, LinkedIn
  • sprostredkovatelia: Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, App Store, Meta Marketplace
  • reklamné služby: Amazon, Google, Meta
  • nezávislé interpersonálne komunikačné služby: WhatsApp, Messenger
  • zdieľanie videí: YouTube
  • webové prehliadače: Chrome, Safari
  • vyhľadávač: Google
  • operačné systémy: Google Android, iOS, Windows

Apple a Microsoft si čiastočne vydýchli

Medzi základnými službami mali byť ešte štyri ďalšie služby – vyhľadávač Bing a prehliadač Edge od Microsoftu a služba iMessage od Apple. Rovnako sa na zoznam základných služieb mala dostať služba Microsoft Advertising.

Apple a Microsoft však uspeli odvolaním a tieto štyri služby nebudú patriť medzi základné služby. Apple a Microsoft tak pri týchto štyroch službách nemusia plniť podmienky legislatívy DMA. Dôvod je jednoduchý – tieto služby nemajú taký vplyv na trh, aby sa mali stať bránami.

Nové povinnosti a zákazy

Novými pravidlami v zmysle smernice DMA sa stanovia povinnosti pre strážcov prístupu, resp. to, ako títo strážcovia majú a nemajú konať pri svojej každodennej činnosti.

Príklady povinností strážcov prístupu:

  • v určitých špecifických situáciách musia umožniť tretím stranám interoperabilitu so svojimi vlastnými službami,
  • komerčným používateľom musia povoliť prístup k údajom, ktoré generujú pri používaní platformy strážcu prístupu,
  • spoločnostiam, ktoré na ich platforme inzerujú, musia poskytnúť nástroje a informácie potrebné na to, aby si inzerenti a vydavatelia mohli sami nezávisle overovať reklamy, ktoré na platforme strážcu prístupu zverejnili,
  • komerčným používateľom musia umožniť propagovať svoje ponuky a uzatvárať zmluvy so zákazníkmi mimo platformy strážcu prístupu.

Príklady toho, ako strážcovia prístupu už nemôžu konať:

  • nemôžu zvýhodňovať nimi ponúkané služby a produkty v porovnaní s podobnými službami alebo produktmi, ktoré na platforme strážcu prístupu ponúkajú tretie strany,
  • nemôžu brániť spotrebiteľom v prístupe k podnikom mimo ich platforiem,
  • nemôžu brániť používateľom v odinštalovaní akéhokoľvek predinštalovaného softvéru alebo aplikácií,
  • nemôžu sledovať koncových používateľov mimo ich základnej služby strážcov prístupu v rámci platformy na účely cielenej reklamy bez udelenia účinného súhlasu.

Môžu pribudnúť aj ďalší

Európska komisia na svojom webe informovala, že aj ďalšie spoločnosti by sa mohli stať strážcami prístupu. Samotné firmy totiž musia nahlásiť pokiaľ splnia podmienky stanovené legislatívou DMA. Zatiaľ tak urobil napríklad Booking alebo platforma X (predtým Twitter).

Komisia navyše môže určiť aj ďalšie firmy, ktoré sa stanú strážcami prístupu. Tým, ktoré Komisia určila ešte v septembri ostávajú posledné hodiny na prispôsobenie sa novým pravidlám DMA. Výhodou je, že Európska komisia môže pružne reagovať na dianie na trhu a upraviť pravidlá pre jednotlivých strážcov prístupu.

Ostávajú posledné dni

Pre prvých strážcov prístupu však ostávajú posledné hodiny na splnenie podmienok legislatívy DMA. Najmä v prípade spoločnosti Apple sa očakáva ešte vydanie nového operačného systému iOS, kde Apple v rámci EÚ už musí dodržiavať pravidlá v zmysle legislatívy DMA.

Nové pravidlá sa budú týkať aj obchodov s aplikáciami a hrami na Androide a tiež na iOS. Na Androide nové pravidlá nebudú veľkým problémom, keďže už teraz na Androide fungovali alternatívne obchody s aplikáciami a navyše užívatelia Androidu sú výrazne menej ochotní platiť za aplikácie a hry ako užívatelia iOS.

Na iOS však žiadne alternatívne obchody nikdy nefungovali a Apple už oznámil ako si s legislatívou DMA poradí. Na konci dňa budú aplikácie publikované cez alternatívne obchody s aplikáciami platiť viac ako pri priamom publikovaní cez App Store. Apple tým nepriamo obišiel celú smernicu DMA.

Aj celý systém

Za samotného strážcu prístupu však Európska komisia v prípade Apple určila aj celý systém iOS, takže aj ten bude musieť Apple prispôsobiť novým európskym pravidlám.

Teraz môžeme čakať záplava aktualizácii operačných systémov aj samotných aplikácii, aby jednotlivé spoločnosti splnili podmienky legislatívy DMA. Tu už bude celkom zaujímavé sledovať ako si Apple, Google a Microsoft poradia s novými pravidlami.

Pozitívom novej smernica DMA bude aj to, že už nebudú existovať žiadne obmedzenia pre predinštalované aplikácie. Dnes je bežnou praxou najmä na Androide, že máte Kalendár v telefóne aj dva krát. Prvý od Google a druhý od výrobcu, pritom ani jedného sa neviete zbaviť. DMA v tomto prinesie zásadnú zmenu a výrobcovia budú musieť umožniť vymazať aj predinštalované aplikácie.

Trh to nespasí

Nová regulácia DMA je mnohými vnímaná ako bič na veľké korporácie. Z môjho pohľadu ide o ďalšiu a možno úplne zbytočnú byrokraciu zo strany EÚ. Ak sa pozrieme na trh EÚ, tak tu prakticky žiadne veľké technologické spoločnosti nemáme. Nenájdete tu žiadny európsky Apple alebo Microsoft. Menšie technologické firmy pôsobia aj v EÚ, ale ani jedna nemá taký globálny dosah ako veľké americké a ázijské technologické spoločnosti.

Jedným z dôvodov je často až nezmyselná európska byrokracie v podobe príkazov a zákazov. Ak by Apple pôsobil v EÚ, tak iPhone by bol ešte len v plienkach a je otázne, či by sa na trh vôbec niekedy dostal.

Každá regulácia krivý trh a spôsobuje, že sa užívatelia na konci dňa dostanú len k tomu, čo úradník prikáže. DMA nebude výnimkou. Prinesie samozrejme aj benefity, ale mnohé nové služby sa do EÚ dostanú neskôr alebo sa do EÚ nedostanú vôbec. Veľké technologické firmy sa budú chcieť vyhnúť tomu, aby museli plniť pravidlá DMA.

Môžu meškať

Už teraz pri operačných systémoch a pri niektorých aplikáciách a službách nastane situácia, že pre Európsku úniu budú musieť technologické spoločnosti distribuovať upravené verzie.

To je napríklad aj prípad pripravovanej aktualizácie iOS 17.4 pre zariadenia od Apple. Apple touto aktualizáciou iba splní podmienky DMA smernice. Už pri uvedení vznikol chaos, keď Apple najprv oznámil koniec jednej obľúbenej funkcie a potom oznámil, že funkcia v iOS ostane.

Smernica DMA je napísaná vágne a každá firma si ju teda môže vykladať po svojom. Na konci dňa však technologické spoločnosti môžu Európu odstrihnúť od inovácií z obavy porušenia smernice DMA.

Menej regulácie by technologickému svetu pomohol. Snaha mať všetko uniformné môže byť pri technológiách na škodu. Nakoniec sa môže stať, že v EÚ budeme mať všetky smartfóny s displejom o veľkosti 6,5 palca, z rovnakým rozlíšením a iba v bielej farbe. To je samozrejme vyhnané do extrému. Stať sa to však môže.

Zdroj
Európska komosia

Milan Šedivý

Technológiám som sa začal venovať už takmer pred dvadsiatimi rokmi. Smartfóny, tablety, počítače sú mojím svetom. Po desiatich rokoch som sa v roku 2024 rozhodol oživiť portál TechArena.sk. Dôvody som mal dva – iné slovenské technologické weby sa stali technologickým bulvárom a takmer všade po vás chcú predplatné alebo vás otravuje záplava reklamy. V tom je však TechArena.sk iná. Reklamy je minimum a predplatné nemáme ani ho neplánujeme zaviesť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Podobné články

Back to top button