BiznisInternetSprávy

Netflix a Meta sa možno až priveľmi kamarátili. Zdieľali aj súkromné dáta?

Meta čelí ďalšiemu škandálu o zneužívaní citlivých osobných údajov používateľov. Tento krát je však v tom namočená aj streamovacia služba Netflix.

Osobné údaje užívateľov sú tým najcennejším, čím internetové služby ako Facebook alebo napríklad Instagram disponujú. Prevádzkovatelia, v tomto prípade americká Meta, majú často prístup k citlivým údajov a využívaní služieb, lokalizačným údajom užívateľov alebo napríklad k tomu aké zariadenia na prístup k službe využívate.

Navyše Meta má vďaka Instagramu, WhatsAppu aj Messengera prístup ku komunikácii užívateľov a dokáže sledovať čo si užívatelia medzi sebou posielajú. Aj keď Meta tvrdí, že správy posielané medzi užívateľmi komunikačných platforiem terčom špehovania nie sú. Meta správy užívateľov nečíta a ani nemôže pre end-to-end šifrovanie.

Meta a Netflix sa skamarátili?

Nie je to prvý krát čo sa objavili pochybnosti o tom aké dáta Meta s inými službami vlastne zdieľa. Teraz sa terčom kritiky stal Netflix. Ten mal mať výmenou za minuté peniaze za reklamu prístup k citlivým údajom užívateľov Facebooku. Možné využívanie dát užívateľov Facebooku naznačuje žaloba z roku 2023.

Facebook mal Netflixu prostredníctvom špeciálneho API sprístupniť aj také citlivé údaje ako je zoznam priateľov na Facebooku alebo prístup k obsahu súkromných správ. Netflix by mal tak prístup k celkom slušnému balíku osobných údajov a vďaka tomu mohol lepšie cieliť reklamu.

Práve reklama mala byť odmenou pre Metu za zdieľanie dát s Netflixom. V roku 2015 minul Netflix na reklamu na Facebooku približne 40 miliónov dolárov. V roku 2019 už minul na Facebooku za reklamu 150 miliónov dolárov.

Meta sa bráni

Meta mala od Netflixu na oplátku získať dáta o sledovaní filmov a seriálov na Netflixe. Meta mala mať prístup ku kompletnej histórii sledovania na používateľov na Netflixe.

Meta a ani Netflix sa k obvineniam nevyjadrili. Už v minulosti však Meta pochybila, keď dáta používateľov zdieľala pochybným spôsobom s niektorými spoločnosťami. Na sociálnej sieti X (predtým Twitter) sa k téme vyjadril aj hovorca spoločnosti Meta.

Ten tvrdí, že API ku ktorým mal mať Netflix prístup neumožňoval prístup k obsahu správ posielaných cez Messenger. Užívateľom Netflixu malo API umožniť iba priame zdieľanie odporúčaní prostredníctvom Messengeru.

„Šokujúco nepravdivé. Meta nezdieľala súkromné správy používateľov s Netflixom. Dohoda umožnila používateľom posielať správy svojim priateľom na Facebooku o tom, čo pozerajú na Netflixe, priamo z aplikácie Netflix. Takéto dohody sú v tomto odvetví bežné,“

uviedol na sociálnej sieti X hovorca spoločnosti Meta Andy Stone.

Vydieranie používateľov

Lenže Meta nečelí kritike len za možné zdieľanie citlivých údajov. Meta priamo používateľom neumožňuje nezdieľať citlivé osobné údaje na reklamné účely. To je problém aj podľa niektorých organizácii, ktoré sa na Metu sťažujú.

Ak chcú používatelia firme zabrániť k prístupu k citlivým údajom, musia si predplatiť platený balík. Iba tak sa zbavia otravných reklám a Meta prestane využívať ich osobné údaje na reklamné účely.

To by však mohlo byť v rozpore s niektorými nariadeniami platnými v Európskej únii. Zber obrovského množstva citlivých údajov môže byť problémom a Meta podobne ako iné služby spadajú pod prísnu reguláciu DMA.

Zdroj
trendbullet.in

Milan Šedivý

Technológiám som sa začal venovať už takmer pred dvadsiatimi rokmi. Smartfóny, tablety, počítače sú mojím svetom. Po desiatich rokoch som sa v roku 2024 rozhodol oživiť portál TechArena.sk. Dôvody som mal dva – iné slovenské technologické weby sa stali technologickým bulvárom a takmer všade po vás chcú predplatné alebo vás otravuje záplava reklamy. V tom je však TechArena.sk iná. Reklamy je minimum a predplatné nemáme ani ho neplánujeme zaviesť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Back to top button