Netflix za kvartál získal viac ako 9 miliónov predplatiteľov
Streamovacej službe Netflix sa v minulom štvrťroku darilo. Služba získala viac ako 9 miliónov nových predplatiteľov.
Nebolo to však len pre veľkú obľubu tejto streamovacej platformy. Netflix spustil agresívnu politiku proti zdieľaniu účtov a zatrhol aj praktiky, ktoré umožňovali na nejaký čas využívať účet vo viacerých domácnostiach.
Mnoho zákazníkov sa tak radšej rozhodlo predplatiť si vlastný účet ako platiť doplatok za pripojenie ďalšej domácnosti. Podobné agresívne praktiky na zamedzenie zdieľania účtov sa chystá zaviesť aj konkurenčný HBO Max, ktorý sa čoskoro zmení na Max a tiež Disney+.
Rekordné prírastky
Poďme však naspäť k Netflixu. Firma za predchádzajúci kvartál vykázala rast počtu predplatiteľov o 9,33 milióna. Analytici pritom predpokladali rast len na úrovni okolo štyroch miliónov.
Samotný Netflix odhaduje, že viac ako 100 miliónov užívateľov využívalo účty zdieľane. Platforma teda po zavadení agresívnych politík obmedzujúcich zdieľanie účtov bude zrejme rásť aj v nasledujúcich kvartáloch. Rast nemusí byť pomalší, keďže Netflix k obmedzeniu zdieľanie účtov v posledných mesiacoch pristupuje stále tvrdšie.
Zmenia metriku
Samotný Netflix očakáva, že rast počtu predplatiteľov pomalší bude a zmení preto aj rozsah zverejňovaných výsledkov. Firma sa vyhovára na to, že Wall Street Netflix vníma hlavne cez výnosy z predplatného a rast počtu predplatiteľov. Manažéri si však veľmi dobre uvedomujú, že už nebude jednoduché dosahovať podobné nárasty ako za minulý kvartál.
Od roku 2025 preto firma prestane zverejňovať údaje o počtoch nových predplatiteľov a tiež samostatne výnosy inkasované za predplatné od používateľov. Netflix chce týmto krokom donútiť Wall Street k tomu, aby ho začali zasa vnímať cez ukazovateľa výnosov a zisku. Uvidíme, či sa to firme podarí.
Tržby aj zisk medziročne rástli
Bolo by asi veľkým prekvapením ak by Netflix vzhľadom na enormný nárast počtu používateľov teraz oznámil pokles tržieb. Tržby za prvý kvartál tohto roka dosiahli 9,37 miliardy amerických dolárov a prekonali očakávania analytikov. Tí predpovedali tržby na úrovni 9,26 miliardy USD. Tržby rástli aj v medziročnom porovnaní, keď Netflix v rovnakom období pred rokom vykázal tržby len 8,16 miliardy USD.
Netflix zvýšil aj zisk, a to aj vďaka rastu počtu platiacich používateľov. Za prvý kvartál firma vykázala čistý zisk na úrovni 2,33 miliardy USD oproti zisku 1,31 miliardy pred rokom. Čistý zisk na akciu stúpol na 5,28 USD a prekonal odhad analytikov vo výške 4,52 USD.
270 miliónov
Netflix si v prvom štvrťroku platilo takmer 270 miliónov predplatiteľov a udržal si tak pozíciu jednotky na streamovacom trhu. Ostatné službu za Netflixom výrazne zaostávajú. Zmena na trhu však môže prísť po zlúčení dvoch služieb do novej streamovacej platformy Max. Nový Max prinesie viac obsahu a aj vysielanie staníc Eurosport.
Viaceré služby v minulom roku zvyšovali ceny. Tento rok napríklad ceny porastú predplatiteľom menšej služby SkyShowtime. Vylúčené nie je ani zvyšovanie ceny v prípade Netflixu. Stále však čakáme napríklad na nové predplatné, ktoré by malo nižšiu cenou výmenou za reklamu. To postupne zavádzajú všetky platformy, aby si udržali zákazníkov. Netlfix ho vo viacerých krajinách už má, ale na Slovensku zatiaľ nie je toto predplatné dostupné.
Odídu?
Streamovacím platformám sa darilo najmä s príchodom pandémie, keď boli zatvorené divadlá a nedalo sa cestovať. Vtedy viaceré zaznamenávali rekordný rast počtu nových predplatiteľov. Po pandémii však prišlo vytriezvenie a hlavne viaceré služby pristúpili k nepopulárnemu zvyšovaniu cien. Mnohí predplatitelia aj pre vysokú infláciu teda predplatné radšej zrušili.
Netflix aj ďalší hráči sa rozhodli s poklesom počtu predplatiteľov bojovať dvomi spôsobmi. Jednak obmedzili alebo plánujú obmedziť zdieľanie účtov a zavádzajú tiež nové a lacnejšie predplatné.
Používateľ sa však musí pripraviť na množstvo reklamy, ktoré bude prerušovať sledované filmy a seriály. Streamovacie platformy tak stratia jednu z výhod, ktoré mali oproti klasickej televízii – boli bez reklamy. Aj to môže priniesť pokles počtu používateľov. Na druhú stranu mnohých môže prilákať nižšia cena a zaujímavý obsah.
Predplatili by ste si Netflix s reklamou výmenou za jeho nižšiu cenu?