Apple neschválil aktualizáciu Spotify. Obsahovala informáciu o cenách mimo App Store
App Store má prísne nastavené pravidlá pre publikovanie samotných aplikácií aj ich následné aktualizácie. Na tvrdé podmienky teraz narazilo švédske Spotify.
Švédske Spotify narazilo s poslednou aktualizáciou aplikácie pre zariadenia s iOS. Apple aktualizáciu do App Store nepustil a vymyslel si až smiešny dôvod prečo.
Apple má v pravidlách App Store jasne uvedené čo v aplikácii byť môže a čo je už mimo. Týka sa to hlavne spôsobov platby za aplikácie a obsah v nich. Platiť mimo App Store nie je povolené a jednotlivé služby musia odvádzať poplatky aj za nákupy priamo na ich webových stránkach.
Obom stranám ide samozrejme o peniaze. Apple má nemalé príjmy z distribúcie hier a aplikácii. Vývojári by potom privítali, keby dostali z predaja hier a aplikácii väčší podiel. Ani jedna strana samozrejme nechce ustúpiť, keďže ide o nemalé peniaze.
Nepomohlo ani DMA
Spotify nedávno poslalo do App Store aktualizáciu aplikácie, ktorá vo svojich podmienkach uvádzala ceny pri zakúpení predplatného mimo App Store priamo na webe služby Spotify. Aby bolo jasné, tak podmienky neobsahovali žiadny klikateľný odkaz a dokonca ani uvedenú webovú adresu Spotify. Služba len uviedla koľko stojí predplatné pri nákupe cez webovú stránku služby Spotify.
Lenže aj táto drobná informácia Apple stačila k tomu, aby aktualizáciu zamietla. Podľa Apple musí totiž aj v takomto prípade Spotify odviesť povinný poplatok vo výške 27% z každého nákupu alebo 12% pri obnovení predplatného. Ako by chcel Apple takéto nákupy priamo na webe sledovať, už firma v stanovisku pre Spotify neuviedla.
Aj tento príklad ukazuje, že nariadenia Európskej únie sú často bezzubé voči veľkým technologickým korporáciám. Nariadenie DMA v Európskej únii Apple prikazuje, aby umožnil platby aj mimo svoj vlastný platobný systém. Podobne by tak mal robiť aj Google. Obe firmy si však berú províziu aj z takýchto platieb mimo ich vlastné platobné systémy.
Vyšetrovanie EÚ
Apple pritom čelí vyšetrovaniu zo strany Európskej komisie, ktorá firmu podozrieva z obchádzania pravidiel DMA. Tie firme prikázali viac otvoriť systém iOS a tiež App Store. Napríklad by mal Apple umožniť fungovanie alternatívnych obchodov s aplikáciami a tiež napríklad inštaláciu aplikácii mimo akýkoľvek App Store priamo z webu. V oboch prípadoch však Apple nastavil podmienky tak, aby boli takmer nesplniteľné.
Apple pritom iba nedávno uvoľnil pravidlá v App Store pre hudobné aplikácie. Tie môžu obsahovať aj odkaz na ich web, ale pri nákupe priamo na webe hudobnej služby musia naďalej Apple odvádzať nemalé poplatky. Spotify v aktualizácii aplikácie neuviedla žiadny odkaz, iba informáciu ako môžu užívatelia ušetriť pri nákupe predplatného priamo na webstránke služby. Spotify dokonca neuviedlo ani webovú adresu.
Je však zrejmé, že bez zásahu z hora si Apple bude naďalej reguláciu DMA vysvetľovať po svojom a to napriek nedávnej pokute. Apple však prešetrujú aj v USA a Európskej komisii sa nepáčia aj ďalšie aplikácie v iOS. Apple bude možno musieť prekovať celý systém iOS, aby vyhovel požiadavkám EÚ. Lenže bez jasných pravidiel si Apple opäť môže veci vysvetliť po svojom a za každú cenu sa snažiť obchádzať pravidlá.