Alphabet zaznamenal v 1Q dvojciferný rast výnosov
Americká spoločnosť Alphabet zažila skutočne skvelý prvý kvartál tohto roka a firma medziročne rástla dvojciferným tempom.
Ak by vám meno Alphabet stále nič nehovorilo, tak vedzte, že ide vlastne o Google. Firma sa pred niekoľkými rokmi premenovala, pretože pod krídla Google patrilo stále viac služieb.
A nové služby (ako napríklad Android) nemali s pôvodným podnikaním Google nič spoločné. Nezabudnime, že hlavným zdrojom príjmov pre Google je stále všadeprítomná a otravná reklama.
Dvojciferný rast
Je vidieť, že postupne prichádza k oživeniu trhu s reklamou alebo Alphabet predáva reklamu drahšie ako tomu bolo v minulosti. V podstate nie je dôležité čo to zavinilo, ale Alphabet za prvý kvartál hlási dvojciferný medziročný rast výnosov.
Výnosy Alphabetu vzrástli o 15 % medziročne na 80,54 miliardy USD. Netrafili sa ani analytici, ktorí rastový potenciál reklamného obra odhadli len na 79,04 miliardy USD.
Reklama na YouTube
Najväčšiu časť príjmov Alphabet stále tvoria reklamy a to napriek tomu, že Google vymýšľa stále otravnejšie spôsoby distribúcie reklám. Na mnohých weboch preto musíte blokovače reklám vypínať, inak si nič neprečítate. A tam kde ich vypnete sa väčšinou k obsahu článku ani nedostanete, pretože na vás vyskočí desať rôznych reklám.
Výnosy z reklám sa medziročne zvýšili o dvojciferných 13 % na 60,66 miliardy USD a aj tu výnosy prekonali odhad analytikov, ktorí predpovedali len 60,18 miliardy USD.
Kde sa však Alphabetu v distribúcii reklamy darilo ešte lepšie bol YouTube. Otravné reklamy sa tu prakticky nedajú preskočiť a Alphabet vám do jedného krátkeho videa s dĺžkou dvoch minút dokáže vocpať hneď niekoľko otravných reklamných formátov. Aj vďaka tomu zaznamenal Alphabet rast 21 % na výnosoch segment reklám z YouTube, ktorý vygeneroval 8,09 miliardy USD. Aj pri YouTube podcenili analytici jeho potenciál, keď odhadovali výnosy len 7,73 miliardy USD.
Kvapka v mori
Druhú časť výnosov Alphabet tvoria cloudové služby Google. V porovnaní s výnosmi z reklamy ide však len o kvapku v mori.
Segment cloudových služieb Google vyniesol za prvý kvartál tohto roka 9,57 miliardy USD. Ani tu analytikov nevyšiel odhad, ktorý bol na úrovni 9,37 miliardy USD.
Medziročne o 46% viac
Alphabet však dokázal o 46% zvýšiť aj prevádzkový zisk. Google tak dokázal inzerentov ošklbať o viac peňazí a zvýšil si tak zisk. Na úrovni prevádzkového zisku spoločnosť Alphabet reportovala 25,47 miliardy USD. Odhad analytikov bol však triezvejší na úrovni 23,82 miliardy USD.
To predstavuje prevádzkovú maržu vo výške až 32 %, ktorá o 7 percentuálnych bodov prekonala výsledok za prvý kvartál 2023. Aj v pri prevádzkovej marže sa analytici zmýlili, keď ju predpokladali len vo výške 28,6 %.
Kapitálové výdavky dosiahli 12,01 miliardy USD oproti odhadom vo výške 10,32 miliardy USD a medziročne sa takmer zdvojnásobili.
Prepúšťanie zamestnancov
Počas štvrtého kvartálu pokračoval Alphabet v prepúšťaní zamestnancov podieľajúcich sa na vývoji hardvéru a hlasových príkazov. Cieľom je zníženie nákladov. Počet zamestnancov sa znížil za prvý kvartál o ďalších 5,1 % na 180.895.