Vo svete technológii sa občas stretneme aj s paradoxnými situáciami, ktoré sa na prvý pohľad môžu zdať ako nereálne. Vzťah Google a Apple je veľmi komplikovaný. Na jednu stranu sú to nepriatelia „na život a na smrť“ a na stranu druhú sú jeden od druhého závislý. Apple má v portfóliu mnohé služby, ale napríklad vyhľadávač nie a Google zasa potrebuje zariadenia Apple.
Ukázali to aj dokumenty, ktoré sa stali súčasťou protimonopolného vyšetrovania zo strany amerických antimonopolných úradov. Tie prešetrujú Google pre jeho dominantné postavenie vo vyhľadávaní. Nie len na Slovensku, ale aj v ďalších krajinách je Google dominantným a často aj jediným hráčom na poli vyhľadávania. Celosvetovo patrí Google podiel až 86%.
Rozdielne výsledky
Lenže nie len to len tým, že by bol Google taký obľúbený. Pravdou je, že ak napríklad porovnáme na Slovensku vyhľadávanie cez Google a napríklad cez konkurenčný Bing, tak výsledky sa veľmi líšia. To čo hľadáte sa v prípade Google zobrazí väčšinou medzi prvými odkazmi a iba zriedkavo musíte klikať na druhú stranu. V prípade Bingu to čo hľadáte nájdete často na druhej, tretej strane alebo to nenájdete vôbec.
Ak sa však pozrieme na vysoký podiel vyhľadávania, tak to nie je len kvalitou Google. Bing v USA dáva oveľa lepšie výsledky ako pri použití na Slovensku. Bing si so slovenčinou nerozumie a preto výsledky vyhľadávania na Slovensku nemusia byť najlepšie. Lenže s angličtinou si Bing rozumie a výsledky sú teda porovnateľné s Google.
Platí Apple aj Mozille
A prečo je teda Google dominantným vyhľadávačom? Pretože si platí za pozíciu v prehliadačoch. Logicky je Google prednastaveným vyhľadávačom v prehliadači Chrome. Chrome patrí pod krídla Google. Skúsili ste však napríklad nainštalovať prehliadač Firefox? Aj tam je Google ako prednastavený vyhľadávač.
A za túto pozíciu si Google platí. Google však neplatí len Mozille, ale napríklad aj konkurenčnému Apple (a samozrejme aj Mozilla je konkurent Google v oblasti webových prehliadačov). Apple platí Google za to, že je ako vyhľadávač prednastavený v prehliadači Safari a to pre iPhone, iPad aj Mac.
Apple v roku 2022 zinkasoval od Google za túto službičku celkom 20 miliárd dolárov. Nejde o malú sumu, ale Google sa takto investované peniaze vrátia vo väčších výnosoch z reklamy. A hlavne Google si aj takto udržiava svoju pozíciu v oblasti vyhľadávania. Pre konkurenciu to však znamená problém. Nemajú jednoduché Google nahradiť.
Ide o reklamu
Google totiž nejde o to, aby cez neho ľudia iba vyhľadávali. Z toho Google nežije. Väčšina jeho príjmov aj podľa posledných hospodárskych výsledkov pochádza z príjmov z reklamy. Pri každom vyhľadávaní sa vám vždy zobrazia reklamy. Týchto reklám sa nezbavíte ani ak máte v prehliadači rôzne nástroje na blokovanie reklamy.
Google ich totiž umiestňuje na prvé miesta pri vyhľadávaní a prvé miesto niečo stojí. Firmy radi zaplatia Google za umiestnenie na popredné miesta a nejde o malé peniaze. Za posledný kvartál Google na reklame zarobil 60,66 miliardy USD. Reklama tvorí stále väčšinu príjmov Google.
A tu je dôležité poznamenať, že Apple má s iPhonmi v USA dominantné postavenie. Používatelia iPhonov tvoria až 55,13 percenta zo všetkých používateľov. Android teda v USA nemá dominantné postavenie a ak by Google prišiel o pozíciu jednotky na iPhonoch, znamenalo by to zrejme citeľný prepad tržieb.
Dá sa zmeniť, ale…
Google však neplatí len Apple a Mozille. Napríklad v roku zaplatil Mozille, Apple a ďalším spoločnostiam za prednastavenie vyhľadávania na Googli až 26 miliárd dolárov. Najviac opäť inkasoval Apple, ktorý si z toho koláča zobral až 18 miliárd USD. Google si takto zabezpečuje svoje dominantné postavenie.
Ak by sme zobrali výsledky za prvý kvartál tohto roka ako základ, tak ročne Google na reklamy zarobí 240 miliárd USD. Znamená to, že približne 10% týchto výnosov každoročne obetuje, aby bol vyhľadávač Google stále predvoleným vyhľadávačom.
Samozrejme Chrome, Safari aj Firefox umožňujú jednoducho predvolený vyhľadávač zmeniť. Lenže – komu sa do toho chce? Musíte klikať, musíte niečo meniť a niečo ukladať. Väčšina používateľov sa na to jednoducho vykašle a naďalej využíva Google ako predvolený vyhľadávač.
Pomohla regulácia
Podobná situácia bola v minulosti aj pri prehliadačoch v iPhonoch a smartfónoch s Androidom. Lenže nová prísna regulácia DMA priniesla aj v tomto zmenu a Apple aj Google musia pri prvom spustení zariadenia umožniť výber prehliadača. Zobrazujú tak okno s náhodným výberom prehliadačov a nenútia využívať Safari alebo Chrome.
Ak sa pozrieme na čísla za relatívne krátke obdobie od nadobudnutia účinnosti regulácie DMA, tak vidíme zmenu v správaní užívateľov. Okno s výberom prehliadača spôsobilo výrazný rast alternatívnych prehliadačov na mobiloch. Napríklad Aloha Browser za krátke obdobie zaznamenal rast až o 250%.
Podobne by sa dala riešiť aj situácia s prednastaveným vyhľadávačom. Pri prvom spustení prehliadača by sa spýtal na nastavenie vyhľadávača. Veľká časť užívateľov by sa síce zrejme rozhodla aj tak pre Google, ale časť používateľov by zamierila aj na alternatívne vyhľadávače.
Otázna je kvalita
Problém však je, aká by bola kvalita alternatívnych vyhľadávačov. Najmä v Európe by mohol byť problém s kvalitou výsledkov. Google si rozumie s väčšinou európskych jazykov aj s takými minoritnými akou je slovenčina alebo čeština. V prípade ostatných vyhľadávačov je to však o niečo inom.
Uvedomuje si to zrejme aj Apple. Microsoft mu pred pár rokmi ponúkal svoj Bing a tiež sa chystal Apple platiť a dokonca ešte viac ako mu platí Google. Microsoft svojmu konkurentovi ponúkol, že mu prenechá 90% z príjmov z reklamy ak bude Bing prednastaveným vyhľadávačom v prehliadači Safari. Apple však túto ponuku odmietol a ostal pri Google. Mohol zarobiť viac, ale väčšina užívateľov by náhradou nadšená nebola. Kvalita výsledkov vyhľadávania by sa zhoršila a Apple by mal nahnevaných používateľov.
Vo svete vyhľadávania však môže už o pár dní pribudnúť nový a pomerne silný hráč. Objavili sa totiž informácie, že vlastný vyhľadávač chce predstaviť spoločnosť OpenAI, ktorá stojí za službou ChatGPT. A práve ChatGPT si rozumie napríklad aj so slovenčinou a ďalšími minoritnými jazykmi.
Existuje náhrada?
Ani OpenAI to vo svete vyhľadávania nebude mať jednoduché. Navyše je pravdepodobné, že sa pri vývoji vlastného vyhľadávača spojí s iným silným hráčom. Nebude to nikto iný ako Microsoft. OpenAI nemusí predstaviť vlastný vyhľadávač, ale môže spojiť jazykový model ChatGPT a technológiou vyhľadávača Bing.
Pozícia Google vo vyhľadávaní sa nepáči aj Európskej komisii. Lenže ťažko sa bude vymýšľať iná alternatíva ak nebude dostatočne funkčná náhrada. Úrady síce môžu rozdávať jednu pokutu za druhou, kým nepríde hráč s rovnako kvalitným vyhľadávaním. A to samozrejme nebude jednoduché. Google sa zrodil ako vyhľadávač a jeho pozícia je extrémne silná.
V technologickom svete sme však mali iné prípady, keď sa užívatelia presunuli od zaužívaných značiek. Svoje o tom vie napríklad Nokia a tiež aj Google. Pri uvedení prehliadača Chrome bol novým a podarilo sa mu zdolať vtedy najpoužívanejší Firefox. Chrome dokonca diktoval normy a menil vzhľad prehliadania internetu. Rovnako sa však môže Google stať, že stratí pozíciu jednotky vo vyhľadávaní.
Aký vyhľadávač používate vy? Spoliehate sa len na Google alebo využívate aj alternatívne vyhľadávače? S