Meta má problém. Európskej komisii sa nepáči účtovanie poplatkov za nesledovanie

Na začiatku roka vstúpila do platnosti nová legislatíva známa ako akt o digitálnych trhoch (DMA), ktorá veľkým technologickým hráčom prikázala mnohé nové povinnosti. Nová legislatíva dopadla na veľkých technologických hráčov, ktorých určila Európska komisia. 

Jedným z nich je aj americká spoločnosť Meta a ako jednou z brán bol určený Facebook a Instagram. Legislatíva DMA je pomerne komplikovaná, ale Európska komisia určuje strážcov prístupu. To sú firmy, ktoré služby môžete využívať a tie sú určené ako brány. 

Meta má problém

Ako stráčca prístupu určila Európska komisia firmu Meta a ako brány potom služby Facebook, Instagram a WhatsApp. Pre všetky tieto služby potom platia podmienky regulácie podľa smernice DMA. Meta sa prakticky hneď dostala do hľadáčiku Európskej komisie pre jej pochybné praktiky pri spracovaní osobných údajov. 

Meta má prístup k obrovskému množstvu údajov a v krajinách Európskej únie (a nie len v EÚ) má k spracovaniu a využívaniu citlivých údajov naozaj svojský prístup. Buď súhlasíte s využitím osobných údajov na reklamné účely alebo musíte Mete platiť mesačné predplatné. Dnešné predbežné rozhodnutie Európskej komisie však môže pomôcť skoncovať s touto praktikou. 

Včera Európska komisia informovala o svojich predbežných zisteniach v prípade vyšetrovania firmy Meta. Podľa predbežného rozhodnutia Európskej komisie nie je jej reklamný model „platiť alebo súhlasiť“ v súlade s aktom o digitálnych trhoch (DMA). Podľa predbežného názoru Komisie táto binárna voľba núti používateľov súhlasiť so spracovaním ich osobných údajov na reklamné účely a neposkytuje im menej personalizovanú, ale ekvivalentnú verziu sociálnych sietí Meta.

Predbežné zistenia Európskej komisie

Online platformy často zhromažďujú osobné údaje naprieč svojimi vlastnými službami a službami tretích strán na poskytovanie online reklamných služieb. Vďaka svojej významnej pozícii na digitálnych trhoch si strážcovia brány mohli dovoliť ukladať podmienky, čo im umožnilo zhromažďovať obrovské množstvo osobných údajov. 

Toto im poskytlo potenciálne výhody v porovnaní s konkurentmi, ktorí nemajú prístup k takému obrovskému množstvu údajov, čím sa zvýšili vysoké bariéry pre poskytovanie online reklamných služieb a služieb sociálnych sietí pre ostatné spoločnosti.

Nútenie nie je v poriadku

Podľa článku 5 ods. 2 DMA musia strážcovia brány získať súhlas používateľov s kombináciou ich osobných údajov medzi určenými základnými platformovými službami a inými službami, a ak používateľ takýto súhlas odmietne, mali by mať prístup k menej personalizovanej, ale ekvivalentnej alternatíve. Strážcovia nemôžu podmieňovať používanie služby alebo určitých funkcií súhlasom používateľov.

“Cieľom nášho vyšetrovania je zabezpečiť konkurencieschopnosť na trhoch, na ktorých strázcovia ako Meta počas mnohých rokov zhromažďujú osobné údaje miliónov občanov EÚ. Náš predbežný názor je, že reklamný model Meta nie je v súlade s aktom o digitálnych trhoch. A chceme umožniť občanom EÚ, aby mohli prevziať kontrolu nad svojimi vlastnými údajmi a zvoliť si menej prispôsobené prostredie reklám,”

uviedla Margrethe Vestagerová, výkonná podpredsedníčka zodpovedná za politiku hospodárskej súťaže.

Predbežne nie je v súlade s DMA

V reakcii na regulačné zmeny v EÚ zaviedla Meta v novembri 2023 binárnu ponuku „platiť alebo súhlasiť“, kde si používatelia Facebooku a Instagramu v EÚ musia vybrať medzi: (predplatením si mesačného poplatku za verziu týchto sociálnych sietí bez reklám alebo bezplatným prístupom k verzii týchto sociálnych sietí s personalizovanými reklamami.

“Komisia zaujíma predbežný názor, že reklamný model „platiť alebo súhlasiť“ spoločnosti Meta nie je v súlade s DMA, pretože nespĺňa požiadavky stanovené v článku 5 ods. 2. Konkrétne model Meta: Neposkytuje používateľom možnosť zvoliť si službu, ktorá používa menej ich osobných údajov, ale inak je ekvivalentná službe založenej na personalizovaných reklamách. Neumožňuje používateľom uplatniť svoje právo slobodne súhlasiť s kombináciou ich osobných údajov na reklamné účely,”

uviedla v tlačovej správe Európska komisia.

Meta môže reagovať

Aby sa zabezpečila súlad s DMA, používatelia, ktorí nesúhlasia, by mali mať stále prístup k ekvivalentnej službe, ktorá používa menej ich osobných údajov, v tomto prípade na personalizáciu reklamy. Počas celého vyšetrovania Komisia koordinovala s príslušnými orgánmi na ochranu údajov.

“Dnes robíme ďalší dôležitý krok na zabezpečenie úplného súladu s DMA spoločnosťou Meta. Náš predbežný názor je, že obchodný model spoločnosti Meta „Pay or Consent“ je v rozpore s DMA. DMA je tu na to, aby vrátil používateľom právomoc rozhodovať o tom, ako sa ich údaje použijú, a zabezpečil, aby technologické spoločnosti mohli v prístupe k údajom súťažiť na rovnakej úrovni s technologickými gigantmi,”

Thierry Breton, komisár pre vnútorný trh.

Tým, že Komisia zaslala predbežné zistenia, informuje Meta o svojom predbežnom názore, že spoločnosť porušuje DMA. Toto je bez toho, aby bol dotknutý výsledok vyšetrovania. Meta má teraz možnosť uplatniť svoje práva na obhajobu tým, že preskúma dokumenty v spise vyšetrovania Komisie a odpovie písomne na predbežné zistenia Komisie. Komisia uzavrie svoje vyšetrovanie do 12 mesiacov od začatia konania 25. marca 2024.

Pokuta až 10%

Ak by sa predbežné názory Komisie nakoniec potvrdili, Komisia by prijala rozhodnutie, že model Meta nie je v súlade s článkom 5 ods. 2 DMA.

V prípade nesúladu môže Komisia uložiť pokuty až do výšky 10 % celkového svetového obratu strážcu brány. Takéto pokuty môžu dosiahnuť až 20 % v prípade opakovaného porušenia. 

Okrem toho, v prípade systematického nesúladu, je Komisia oprávnená prijať ďalšie nápravné opatrenia, ako napríklad povinnosť určiť strážcovi brány predať podnik alebo jeho časti alebo zakázať akvizície ďalších služieb súvisiacich so systematickým nesúladom.