Google má vážny problém. Súd v USA uznal jeho monopol

Ak chcete hľadať čokoľvek na internete, čo urobíte? Keďže väčšina používateľov na surfovanie využíva Chrome, tak jednoducho v adresnom riadku napíšte čo hľadáte. Ak vám prehliadač hneď neponúkne čo hľadáte, zvolíte enter a už vidíte výsledky vyhľadávania. 

Problematické vyhľadávanie

A väčšina takýchto vyhľadávaní sa deje priamo cez Google. Má to dva dôvody. Či sa to konkurencii páči alebo nie, tak vyhľadávanie cez Google jednoducho funguje najlepšie a to čo hľadáte väčšinou nájdete hneď na prvej strane. Hlavne pri vyhľadávaní v slovenčine v prípade konkurencie často narazíte. 

Avšak má to ešte jeden dôvod. Google nájdete ako predvolený vyhľadávač nie len v Chrome, ale napríklad aj v Safari alebo Mozille. Ako predvolený vyhľadávač je aj na mobiloch, tabletoch a počítačoch. Keďže väčšina užívateľov je jednoducho lenivá čokoľvek meniť, tak jednoducho používajú vyhľadávať nastavený výrobcom. 

To sa však nepáči konkurencii, keďže reálna šanca využitia ich vyhľadávača je nízka. Nebavme sa teraz o kvalite vyhľadávania. Najmä v anglicky hovoriacich krajinách nájdete aj ďalšie alternatívy, ktoré dokážu ponúknuť podobné výsledky ako Google.

Google prehral

A praktiky Google sa napáčia v Európskej únii ani doma v USA. Americké ministerstvo spravodlivosti a štát Colorado podali ešte minulý rok žalobu na Google za protisúťažné správanie vo svete webového vyhľadávania na Federálny súd. 

Ten teraz rozhodol, že konanie Google nie je v súlade s platnou legislatívou. Google podľa súdu drží nezákonný monopol pri webovom vyhľadávanie a tiež v prípade textovej reklamy, ktorý vyhľadávanie obsahuje. Čo toto rozhodnutie pre Google znamená? 

Súd dal prakticky za pravdu americkej vláde, že Google má dominantné postavenie v prípade webového vyhľadávania. Až 90% vyhľadávania na počítačoch a 93% pri vyhľadávaní cez mobil sa deje práve cez Google. Google už avizoval, že sa proti rozhodnutie súdu odvolá a tak nejde o konečný verdikt. 

Nútené rozdelenie? 

Pre Google je však rozsudok súdu značným problémom. Google to totiž môže stáť nemalé peniaze, ktoré bude musieť zaplatiť na pokutách americkej vláde. Horšie však je, že súd môže nariadiť nútené rozdelenie a napríklad oddelenie vyhľadávača a reklamy do samostatných firiem. 

Problém to však nie je len pre Google, ale aj pre firmy, ktoré od neho inkasujú nemalé peniaze za predstavenie vyhľadávača ako predvoleného. Napríklad Apple aj Mozilla od Google za inkasujú nemalé čiastky. Apple v roku 2022 od Google zinkasoval až 20 miliárd za to, že v prehliadači Safari je Google ako predvolený vyhľadávač.

Pre Google to nie je problém, keďže za reklamu ročne firma inkasuje viac ako 240 miliárd dolárov. Vynaložiť teda pár desiatok miliárd dolárov za to, aby bol Google prvý v poradí sa firme rozhodne vyplatí. 

Apple ho vychválil

Lenže prebiehajúci súdny spor ukázal aj niečo iné. Konkurencia (a to najmä Bing od Microsoftu) neustále ukazujú prstom na Google a obviňujú ho z monopolu. Lenže faktom je, že Google vyhľadávanie vie robiť a pre mnohých používateľov je jednoducho tým najlepším. 

Zaujímavá bola odpoveď zástupcu Apple, ktorý sa pojednávania zúčastnil. Ten dostal otázku koľko by musel Microsoft zaplatiť za to, aby bol jeho Bing hlavným vyhľadávačov v prehliadači Safari. Odpoveď neprekvapí. Microsoft by mohol zaplatiť akúkoľvek sumu a Apple by radšej ponechal prednastavený Google. Aj podľa Apple je vyhľadávač Google jednoducho lepší ako Bing od Microsoftu. 

Nebude to jednoduché

Nasledujúce mesiace budú pre Google mimoriadne komplikované. Okrem pokuty alebo núteného rozdelenia môžu totiž úrady Google zakázať spolupracovať s výrobcami zariadení. Google tak môže prísť o lukratívne zmluvy, ktoré mu zabezpečovali prednostné miesto vo vyhľadávačoch naprieč zariadeniami.

4
Je podľa vás Google ten najlepší vyhľadávač?

Je to o kvalite alebo o kvantite? Je Google skutočne najlepším vyhľadávačom alebo iba profituje z prvých pozícií vo väčšine zariadení a prehliadačov?

Pre Google to môže znamenať stratu určitej časti podielu. To môže znamenať zníženie tržieb a navyše to všetko v komplikovanom období, keď je firma pod tlakom úradov doma aj v Európe.