Komerčné fiasko ultratenkého Galaxy S25 Edge uvrhlo Samsung do strategickej nočnej mory. Plán nahradiť obľúbený model Plus v línii S26 sa rúca, no v troskách tohto neúspechu sa skrýva kľúč k budúcnosti.
V rámci technologických inovácií existujú produkty, ktoré sú oslavované ako prelomové, a tie, ktoré sa stanú varovným príbehom. Galaxy S25 Edge, predstavený spoločnosťou Samsung v tomto roku, sa s nepríjemnou istotou zaradil do druhej kategórie.
Na papieri bol prísľubom odvážnej vízie: smartfón takmer neuveriteľne tenký, ktorý mal nanovo definovať estetiku vlajkových lodí a signalizovať novú éru dizajnu. Mal to byť triumf inžinierstva, manifestácia schopnosti Samsungu posúvať hranice fyzických možností.
Realita trhu však tento sen tvrdo a rýchlo rozbila. Ukázalo sa, že Galaxy S25 Edge bol odpoveďou na otázku, ktorú si nikto nekládol, a jeho extrémne nízky predajný úspech odhalil hlboké nepochopenie hodnotovej propozície v prémiovom segmente.
Deštrukcia kompromisov
Kameňom úrazu modelu S25 Edge nebola samotná myšlienka tenkého telefónu, ale brutálna daň, ktorú si táto štíhlosť vyžiadala na kľúčových funkciách. V snahe dosiahnuť minimálnu hrúbku museli inžinieri Samsungu urobiť sériu bolestivých kompromisov, ktoré zariadenie funkčne degradovali ďaleko pod úroveň, ktorú sú zákazníci v tejto cenovej kategórii ochotní akceptovať. Nešlo o drobné ústupky, ale o fundamentálne obete v oblastiach, ktoré definujú moderný prémiový smartfón.
Najviditeľnejším a najkritizovanejším kompromisom bola fotografická výbava. Zákony fyziky sú neúprosné: špičkové kamerové moduly, najmä tie s periskopickými teleobjektívmi a veľkými, svetlocitlivými snímačmi, si vyžadujú fyzickú hĺbku (os ). Ultratenké šasi modelu S25 Edge jednoducho neposkytovalo potrebný priestor na implementáciu pokročilých optických systémov, ktoré sú štandardom nielen v modeli Ultra, ale aj v dostupnejšom modeli Plus.
Výsledkom bola absencia akéhokoľvek zmysluplného optického priblíženia a použitie menšieho, menej schopného hlavného snímača. V praxi to znamenalo dramaticky horší výkon pri slabom osvetlení, menej detailov a absenciu všestrannosti, ktorú používatelia od vlajkovej lode série Galaxy S očakávajú.
Podobný osud postihol aj batériu. Vnútorný objem zariadenia je priamo úmerný maximálnej kapacite akumulátora, ktorý je možné doň umiestniť. Redukcia hrúbky o niekoľko milimetrov viedla k citeľnému zníženiu kapacity batérie v miliampérhodinách (mAh) v porovnaní s modelom S25 Plus.
Pre používateľa to znamenalo jedinú vec: nedostatočnú výdrž na jedno nabitie. V dobe, keď je celodenná výdrž absolútnou nevyhnutnosťou, sa S25 Edge stal zariadením, ktoré vyvolávalo neustálu úzkosť z vybitej batérie – presný opak toho, čo zákazník od prémiového produktu očakáva.
K tomu sa pridal aj kompromis v oblasti chladenia. Efektívne chladiace systémy, ako sú odparovacie komory (vapor chambers), si taktiež vyžadujú určitý objem. Ich zmenšená verzia v S25 Edge nedokázala adekvátne odvádzať teplo pri náročných úlohách, ako je hranie hier alebo nahrávanie 4K videa, čo viedlo k tepelnému škrteniu (thermal throttling) a zníženiu výkonu.
Paradox ceny a výkonu
Najväčšou strategickou chybou Samsungu však bolo cenové nastavenie. Spoločnosť sa rozhodla S25 Edge pozicionovať ako prémiový, dizajnový produkt s cenovkou, ktorá sa nebezpečne blížila k plnohodnotnému modelu S25 Plus. Tým vytvorila absurdný paradox: žiadala od zákazníkov, aby zaplatili viac za menej.
Zatiaľ čo špecializované, niche produkty môžu často ospravedlniť vysokú cenu unikátnou a presvedčivou výhodou, S25 Edge neponúkal atraktívny zážitok. Jeho jediným predajným argumentom bola tenkosť – estetická vlastnosť, ktorá sa ukázala ako nedostatočná kompenzácia za stratu kľúčových funkcií.
Spotrebitelia, ktorí v tejto cenovej hladine robia racionálne rozhodnutia, sa nenechali oklamať. Prečo by si kupovali telefón s horším fotoaparátom, slabšou batériou a nižším výkonom za takmer rovnakú cenu ako jeho ďaleko schopnejší súrodenec?
Nasledujúca tabuľka jasne kvantifikuje tieto kompromisy a ilustruje, prečo bol S25 Edge od začiatku odsúdený na neúspech.


Analýza Kompromisov: Galaxy S25 Edge vs. Galaxy S25 Plus:
| Parameter | Galaxy S25 Plus (Referenčný Model) | Galaxy S25 Edge (Kompromis) | Dôsledok pre Používateľa (Priamy Dopad) |
| Hrúbka (mm) | 7.7 mm | 5.9 mm | Výrazne tenší profil, ale za cenu funkčnosti. |
| Hlavný Fotoaparát (Senzor, Optika) | 1/1.3″ senzor, optika f/1.7 | 1/1.56″ senzor, optika f/1.9 | Horšia kvalita fotografií, najmä v noci; menej detailov. |
| Teleobjektív (Optický Zoom) | 3x optický zoom | Žiadny optický zoom | Strata kľúčovej funkcie pre kreatívnu fotografiu a priblíženie. |
| Kapacita Batérie (mAh) | 4900 mAh | 4100 mAh | Nedostatočná výdrž, nutnosť častejšieho nabíjania počas dňa. |
| Systém Chladenia (Vapor Chamber) | Zväčšená odparovacia komora | Minimalistická grafitová fólia | Prehrievanie pri záťaži, znížený a nestabilný výkon. |
| Cena pri Uvedení (€) | 1199 € | 1149 € | Minimálny cenový rozdiel za výrazne horšiu výbavu. |
Neúspech Galaxy S25 Edge tak nie je len zlyhaním jedného produktu. Je to symptóm hlbšieho problému – zlyhania strategického prieskumu a rozhodovania. Naznačuje to alarmujúci nesúlad medzi schopnosťami inžinierov, ktorí boli evidentne schopní takýto telefón vyrobiť, a marketingom, ktorý mal vedieť, že ho nikto nebude chcieť kúpiť za navrhovanú cenu.
Zdá sa, že vnútri Samsungu mohla fascinácia technickou výzvou („Dokážeme to vyrobiť takto tenké!“) zatieniť triezvu obchodnú úvahu („Mali by sme to však robiť?“). Tento príbeh je tak lekciou o tom, že inovácia pre inováciu, bez jasného pochopenia potrieb a priorít zákazníka, je na konkurenčnom trhu so smartfónmi cestou do záhuby.
Riskantný Edge a troviaca diera v portfóliu S26
Komerčné fiasko modelu S25 Edge by za normálnych okolností viedlo k rýchlemu a tichému ukončeniu produktovej línie. Avšak podľa uniknutých informácií sa Samsung chystá urobiť presný opak: zdvojnásobiť svoju stávku na neúspešný koncept.
Plán pre nadchádzajúcu generáciu Galaxy S26 údajne počíta s radikálnou zmenou portfólia, kde má ultratenký model S26 Edge nahradiť mimoriadne obľúbený a komerčne úspešný model Galaxy S26 Plus. Tento krok, ak sa potvrdí, predstavuje jednu z najriskantnejších strategických hier v nedávnej histórii spoločnosti a hrozí vytvorením obrovskej, ľahko zneužiteľnej diery vo vlastnej produktovej línii.
Logika a riziká nahradenia modelu Plus
Pokúsiť sa pochopiť internú logiku za takýmto rozhodnutím je cvičením v korporátnej psychológii. Je možné, že Samsung sleduje zjednodušenie portfólia zredukovaním počtu hlavných modelov zo štyroch na tri (Pro, Edge, Ultra).
Alebo existuje viera, že značka „Edge“ by sa mohla stať dizajnovou ikonou, akýmsi „wau“ produktom zameraným na štýl, podobne ako kedysi Galaxy Note s perom S Pen. Nech už je motivácia akákoľvek, je zatienená obrovskými strategickými rizikami. Základným omylom je predpoklad, že zákazník modelu „Plus“ a hypotetický zákazník modelu „Edge“ sú zameniteľní. Nie sú.
Zákaznícka základňa modelu Plus je jasne definovaná a lojálna. Sú to používatelia, ktorí hľadajú zlatú strednú cestu: chcú veľký, prémiový displej a solídnu výdrž batérie bez toho, aby museli platiť prémiovú cenu a akceptovať zložitosť a špecifické funkcie (ako S Pen) modelu Ultra.
Je to vyvážený balík, ktorý ponúka 90 % zážitku z vlajkovej lode za 80 % ceny. Na druhej strane, model Edge, ako ukázal neúspech S25, cieli na úzku, esteticky zameranú niku, ktorá je ochotná obetovať kľúčové funkcie za tenký dizajn. Vymeniť jeden model za druhý teda nie je náhrada; je to amputácia kľúčového a vysoko ziskového trhového segmentu. Samsung by týmto krokom v podstate odkázal miliónom svojich verných zákazníkov, že pre nich v budúcom roku nemá produkt.
Korporátna zotrvačnosť a výrobný cyklus
Ako je možné, že spoločnosť veľkosti Samsungu kráča v ústrety tak evidentne zlému rozhodnutiu? Odpoveď leží v koncepte korporátnej zotrvačnosti a extrémne dlhých výrobných cykloch. Informácia, že línia S26 je „už pripravená na výrobu“, je kľúčová.
V nadnárodných korporáciách sa produktové mapy plánujú roky vopred. Rozhodnutie pozicionovať S26 Edge ako náhradu za Plus bolo s najväčšou pravdepodobnosťou prijaté dávno predtým, ako boli k dispozícii katastrofálne predajné dáta a spätná väzba na S25 Edge. V čase, keď sa ukázal skutočný rozsah problému, bol už vlak S26 rozbehnutý plnou rýchlosťou.
Zmluvy s dodávateľmi komponentov boli podpísané, výrobné linky boli prestavané a objednávky na milióny kusov špecifických dielov (ako sú menšie batérie a upravené šasi) boli zadané. Urobiť v tejto fáze radikálnu zmenu – napríklad zrušiť S26 Edge a narýchlo vyvinúť a pripraviť na výrobu S26 Plus – je logisticky a finančne takmer nemožné.
Stálo by to stovky miliónov dolárov na penále a stratách a spôsobilo by to chaos v celom dodávateľskom reťazci. Samsung je tak v podstate uväznený vo svojej vlastnej stratégii, nútený uviesť na trh produktovú líniu, o ktorej už teraz s vysokou pravdepodobnosťou vie, že má zásadnú koncepčnú chybu.
Zvesti o návrate v S26/S27
Dôkazom toho, že si Samsung túto nepríjemnú pravdu uvedomuje, sú prvé správy a špekulácie, že spoločnosť možno predsa len „zaradí spiatočku“ a pre generáciu S26/S27 sa vráti k osvedčenému modelu Plus.
Tieto zvesti, objavujúce sa ešte pred oficiálnym oznámením S26, možno interpretovať ako predčasné priznanie viny a pokus o upokojenie trhu a investorov. Signalizuje to, že zatiaľ čo je už možno príliš neskoro na „opravu“ línie S26, interné prognózy už teraz počítajú s negatívnym dopadom absencie modelu Plus a plánujú nápravu v nasledujúcom cykle.
Tým sa však línia Galaxy S26 dostáva do mimoriadne nešťastnej pozície „obetného baránka“ alebo „prechodnej generácie“. Je to produktová rada chytená v pasci medzi strategickou chybou z minulosti a plánovanou korekciou v budúcnosti. Pre Samsung to znamená potenciálne stratený rok v kľúčovom segmente trhu.
A práve túto slabinu budú jeho konkurenti pripravení nemilosrdne využiť. Prémiový trh so smartfónmi je hra s nulovým súčtom. Zákazník, ktorého Samsung stratí, je zákazníkom, ktorého získa niekto iný. Tým, že Samsung odstráni model Plus, priamo pozýva svojich najväčších rivalov, Apple a Google, aby si prišli pre jeho sklamaných zákazníkov.
Používateľ, ktorý by si za normálnych okolností kúpil Galaxy S26 Plus, bude postavený pred voľbu: buď minie oveľa viac na S26 Ultra, alebo akceptuje kompromisy S26 Edge. Pravdepodobnejšie však je, že sa poobzerá inde a nájde priamu a funkčne lepšiu alternatívu v podobe iPhonu alebo Googlu Pixel Pro. Rozhodnutie pokračovať s S26 Edge tak nie je len rizikom nízkych predajov jedného modelu; je to strategické rozhodnutie, ktoré aktívne riskuje odovzdanie významného a vysoko ziskového trhového podielu na celý jeden produktový cyklus.
S25 Edge formuje budúcnosť skladacích zariadení
Zatiaľ čo z komerčného a strategického hľadiska sa projekt Edge javí ako katastrofa pre sériu Galaxy S, existuje iný, oveľa dôležitejší uhol pohľadu, ktorý mení jeho naratív z neúspechu na skrytú investíciu.
Ak sa na líniu S25/S26 Edge pozrieme nie ako na samostatný produkt určený na masový predaj, ale ako na verejne financovaný výskumno-vývojový program, jeho hodnota sa dramaticky mení.
Všetky bolestivé lekcie a technologické prelomy získané pri honbe za tenkosťou sa totiž stávajú kľúčovým aktívom pre skutočnú strategickú prioritu Samsungu: dominanciu na trhu so skladacími zariadeniami série Galaxy Z.
Edge ako technologický demonštrátor
Hlavným cieľom línie Edge možno nikdy nebolo generovať masívne zisky, ale slúžiť ako testovacie laboratórium v reálnych podmienkach. Vytvorenie funkčného a odolného ultratenkého smartfónu núti inžinierov riešiť komplexné problémy miniaturizácie pod extrémnym tlakom.
Tieto výzvy sa dajú zhrnúť do troch kľúčových oblastí:
- Miniaturizácia: Každý kubický milimeter vo vnútri telefónu je drahocenný. Projekt Edge prinútil Samsung vyvinúť nové metódy pre zmenšovanie a vrstvenie základných dosiek (PCB), kamerových modulov, batériových článkov a ďalších komponentov do extrémne obmedzeného objemu. Ide o pokročilé techniky, ktoré presahujú bežné postupy pri navrhovaní štandardne hrubých telefónov.
- Tepelný manažment: Teplo je nepriateľom výkonu a životnosti. V ultratenkom šasi, kde prakticky neexistujú vzduchové medzery, je odvod tepla z výkonného procesora kritickým problémom. Samsung musel experimentovať s novými, tenšími odparovacími komorami, inovatívnymi grafitovými a medenými fóliami a novými materiálmi na rozptyl tepla, ktoré fungujú efektívne aj v stiesnených podmienkach.
- Štrukturálna integrita: Tenký telefón je náchylnejší na ohýbanie a poškodenie. Vývoj modelu Edge si vyžiadal použitie nových, pevnejších zliatin hliníka, titánových rámov a pokročilých techník vnútorného vystuženia, aby sa zabezpečilo, že zariadenie bude pôsobiť solídne a odolá nástrahám každodenného používania.
Priamy transfer technológie do série Z
Práve tu sa ukazuje genialita (alebo šťastná náhoda) stratégie Samsungu. Každé z týchto riešení vyvinutých pre Edge priamo adresuje najväčšiu a najčastejšie kritizovanú slabinu skladacích zariadení: ich hrúbku v zloženom stave. Súčasné modely Galaxy Z Fold a Z Flip sú v porovnaní s tradičnými smartfónmi stále pomerne objemné, čo pre mnohých potenciálnych zákazníkov predstavuje bariéru.
Predstavme si budúci Galaxy Z Fold 8 alebo Z Flip 8, ktorý bude v zloženom stave o 2-3 milimetre tenší. Tento rozdiel by bol úžasný, zariadenie by sa stalo oveľa pohodlnejším na nosenie vo vrecku a používanie jednou rukou.
A práve technológie vyvinuté pre S25 Edge sú kľúčom k dosiahnutiu tohto cieľa. Zmenšené komponenty umožnia vytvoriť tenšie polovice zariadenia. Pokročilé chladenie zabezpečí, že aj v tenšom skladacom tele bude možné použiť vlajkový procesor bez kompromisov vo výkone.
A nové, pevnejšie materiály zaručia, že tenšia konštrukcia pántu a rámu bude stále dostatočne odolná. Projekt Edge tak Samsungu umožnil testovať a zdokonaľovať tieto kľúčové technológie na produkte s nižšou prioritou predtým, ako ich nasadí do svojich najdôležitejších a najdrahších „halo“ produktov.
Strata ako investícia do výskumu a vývoja
Z tohto pohľadu sa finančné straty z nepredaných kusov S25 a S26 Edge môžu interne v Samsungu vnímať nie ako zlyhanie, ale ako opodstatnený náklad na výskum a vývoj. Náklady na vývoj línie Edge sú v podstate investíciou, ktorá sa mnohonásobne vráti v podobe obrovskej konkurenčnej výhody na rastúcom a vysoko ziskovom trhu so skladacími zariadeniami.
Dramaticky tenší Galaxy Z Fold by mohol byť pre Samsung rovnako dôležitým momentom ako bol prvý Galaxy Note, a mohol by definitívne upevniť jeho pozíciu lídra v tejto kategórii na roky dopredu.
Navyše, neúspech S25 Edge poskytuje Samsungu neoceniteľné dáta, ktoré presahujú čisto technickú rovinu. Získali presný, reálny obraz o tolerancii trhu voči kompromisom. Teraz majú tvrdé dáta o tom, ktoré funkcie sú pre prémiových zákazníkov absolútne nedotknuteľné, aj keď sú ponúkané v atraktívnom dizajnovom balení.
Tieto „negatívne dáta“ sú pre produktové plánovanie série Z nesmierne cenné. Keď sa napríklad pri návrhu budúceho Z Flipu objaví možnosť urobiť ho o milimeter tenším, ale za cenu použitia menšieho kamerového snímača, produktoví manažéri môžu ukázať na predajné čísla S25 Edge a povedať: „Nie. Trh nám jasne ukázal, že špičkový fotoaparát je v tejto cenovej kategórii nekompromisnou požiadavkou. Túto chybu už opakovať nebudeme.“
Komerčné zlyhanie modelu Edge tak slúži ako strategická poistka, ktorá chráni oveľa dôležitejšiu a nákladnejšiu líniu skladacích zariadení pred opakovaním rovnakých chýb.
Môže iPhone Air zmeniť pravidlá hry?
Analýza strategickej situácie Samsungu by nebola kompletná bez zohľadnenia najväčšej neznámej v rovnici: konkurencie. V technologickom svete neexistuje žiadna spoločnosť, ktorej kroky by mali väčší vplyv na trhové trendy ako Apple.
A práve príchod ultratenkého iPhonu Air majú potenciál úplne zmeniť kontext, v ktorom je neúspech Galaxy Edge vnímaný, a premeniť strategickú chybu Samsungu na prezieravý, aj keď predčasný, ťah.
Apple ako tvorca trhu
História je plná príkladov, kedy Apple vstúpil do existujúcej, no stagnujúcej alebo niche produktovej kategórie a svojím príchodom ju transformoval na masový fenomén. Pred iPodom existovali MP3 prehrávače, no boli zložité a neatraktívne. Pred iPadom existovali tablety, no boli ťažkopádne a určené pre firemných zákazníkov. Apple svojou kombináciou špičkového dizajnu, intuitívneho softvéru a neprekonateľného marketingu dokáže vytvoriť dopyt tam, kde predtým zdanlivo neexistoval.
Príchod prémiového, ultratenkého iPhonu Air by mohol byť opakovaním tohto vzorca. Dokáže Apple predstaviť zariadenie, ktoré by bolo výrazne tenšie ako štandardné iPhony, ale dokázalo by minimalizovať kompromisy v kľúčových oblastiach (napríklad vďaka pokročilým čipom s nízkou spotrebou a inovatívnym batériovým technológiám), mohlo by to naštartovať úplne nový trend na trhu. Zákazníci, ktorí doteraz o tenkosti ako o primárnom kritériu neuvažovali, by ju zrazu mohli začať vnímať ako kľúčovú vlastnosť prémiového zariadenia. Nie. Aj iPhone Air je totiž plný kompromisov za vysokú cenu.
Zmení iPhone Air pravidlá hry?
V takomto scenári by úspešný iPhone Air paradoxne nebol len konkurentom pre S26 Edge, ale predovšetkým by validoval jeho samotnú existenciu. Potvrdil by, že pre prémiové, ultratenké smartfóny existuje významný trh.
Problémom Samsungu by tak nebol zlý koncept, ale len zlé načasovanie alebo nedokonalá exekúcia. V momente, keď by sa z tenkosti stal mainstreamový trend poháňaný Applom, by sa investície Samsungu do výskumu a vývoja v tejto oblasti zmenili zo „sunk cost“ (utopených nákladov) na neúspešnom produkte na životne dôležité konkurenčné aktívum.
Naratív by sa okamžite otočil. Z „Samsungu, ktorý zlyhal so svojím tenkým telefónom“ by sa stal „Samsung, priekopník v kategórii ultratenkých zariadení, ktorý sa pripravuje na súboj s nováčikom od Applu“. Zrazu by mal Samsung v rukách dvojročný náskok vo vývoji a výrobe týchto špecifických zariadení.
Strategický pivot pre Samsung?
Úspech iPhonu Air by mal okamžitý a dramatický dopad na rozhodovanie v Soule. Akékoľvek plány na zrušenie línie Edge pre generáciu S27 by sa okamžite rozplynuli. Naopak, Samsung by bol nútený do tejto kategórie investovať ešte viac. Využil by svoj náskok a všetky poznatky z S25 a S26 Edge na vytvorenie tretej generácie, S27 Edge, ktorá by bola priamym a oveľa dokonalejším konkurentom pre iPhone Air druhej alebo tretej generácie. Mohli by sa zamerať na odstránenie najväčších kompromisov z prvých dvoch generácií a predstaviť produkt, ktorý by bol nielen tenký, ale aj funkčne vyspelý.
Táto situácia však vytvára zaujímavú dynamiku aj pre zvyšok Android ekosystému. Zatiaľ čo Samsung už má za sebou bolestivý, no cenný proces učenia sa, ostatní výrobcovia ako Google, Xiaomi, OnePlus či Oppo by boli chytení nepripravení.
Neúspech S25 Edge ich pravdepodobne utvrdil v presvedčení, že investície do ultratenkých telefónov sa neoplatia, a svoje rozpočty alokovali inam. Ale nie všetci – ultratenký smartfón predstavilo ZTE a pridať sa chce aj Motorola.
Uvidíme ako sa bude dariť nedávno predstavenému iPhonu Air. Ak by sa naplnili očakávania a riadky vyššie, tak to bude pre Samsung kľúčové. Buď bude z nového iPhonu Air rovnaký prepadák a zapadne prachom alebo sa stane motorom pre ďalšie stenčovanie konštrukcie, ktoré môže znamenať ďalšie kompromisy vo výbave. Uvidíme ako ďaleko necháme ako zákazníci Apple a Samsung zájsť,
Samsung na rázcestí
Príbeh línie Galaxy Edge je komplexnou ságou o ambíciách, chybách a nečakaných dôsledkoch. Samsung sa ocitol na strategickom rázcestí, kde každá cesta vpred so sebou prináša vlastný súbor rizík a príležitostí. Situácia je oveľa zložitejšia ako jednoduchý príbeh o úspechu či neúspechu; je to prípadová štúdia o napätí medzi inžinierskou odvahou, neúprosnou realitou trhu a dlhodobou strategickou víziou.
Jadro problému spočíva v sérii prepojených a často protichodných faktorov. Na jednej strane stojí komerčne zdrvujúci neúspech Galaxy S25 Edge, produkt, ktorý zle odhadol priority zákazníkov. Na neho nadväzuje strategicky chybný plán pre líniu S26, ktorý hrozí odcudzením si kľúčovej zákazníckej základne a prenechaním trhového podielu konkurencii.
V kontraste s tým však stojí neoceniteľná hodnota technológií a poznatkov získaných z tohto „neúspechu“, ktoré sú priamo aplikovateľné na budúcnosť kľúčových skladacích zariadení série Z. A nad tým všetkým sa vznáša nepredvídateľný tieň spoločnosti Apple, ktorej jediný krok môže celú situáciu predefinovať a zmeniť zlyhanie na prezieravosť.
Tri cesty vpred
Po uvedení problematickej línie S26 bude musieť Samsung urobiť zásadné rozhodnutie o svojej budúcnosti. V zásade existujú tri pravdepodobné scenáre:
- Úplný ústup: V tomto scenári Samsung prijme straty z línií S25 a S26 Edge ako nevyhnutné náklady na ponaučenie. Pre generáciu S27 úplne zruší líniu Edge, obnoví populárny a ziskový model „Plus“ a vráti sa k osvedčenej stratégii. Celý experiment s ultratenkými telefónmi by bol uzavretý ako interne neúspešný projekt, ktorého technologické ovocie by sa v tichosti prenieslo do iných produktov. Je to bezpečná, konzervatívna cesta, ktorá minimalizuje ďalšie riziká.
- Strategické pokračovanie: Tento scenár je podmienený úspechom iPhonu Air. Ak Apple dokáže, že trh s ultratenkými prémiovými telefónmi existuje, Samsung bude nútený reagovať. Využije svoj technologický náskok a skúsenosti a pre generáciu S27 predstaví prepracovaný model Edge ako priameho konkurenta. Tým by sa jeho počiatočná investícia zhodnotila a Samsung by sa etabloval ako kľúčový hráč v novom segmente. Je to reaktívna, oportunistická cesta.
- Technologická absorpcia: Možno najpravdepodobnejší a najelegantnejší scenár. Značka „Edge“ ako samostatný model v sérii S zanikne, aby sa predišlo ďalšiemu poškodeniu reputácie. Avšak jej DNA – miniaturizačné techniky, tepelné riešenia, pokročilé materiály a know-how v oblasti tenkého dizajnu – bude plne absorbovaná do hlavných produktových línií. Budúce modely Galaxy S a S Ultra by sa mohli stať o niečo tenšími a ľahšími bez kompromisov. A čo je najdôležitejšie, tieto technológie by sa stali definujúcou vlastnosťou novej generácie Galaxy Z Fold a Z Flip, čím by Samsung získal rozhodujúcu výhodu na trhu, ktorý sám vytvoril. Je to cesta syntézy, ktorá premieňa neúspech na evolučný krok.
Záverečná otázka
Nech už sa Samsung rozhodne pre ktorúkoľvek z týchto ciest, jeho bolestivá skúsenosť s líniou Edge ho stavia do centra zásadnej otázky, ktorá bude formovať celú nasledujúcu dekádu mobilných technológií.
Spočíva budúcnosť inovácie smartfónov v pridávaní ďalších funkcií, väčších senzorov a výkonnejších čipov do osvedčeného, no stagnujúceho formátu (filozofia „Ultra“)? Alebo leží v radikálnom zdokonaľovaní a premene samotnej fyzickej formy zariadenia, v snahe o dokonalú ergonómiu, prenosnosť a estetiku (filozofia „Edge/Fold“)?
Samsung, prostredníctvom svojho neúspešného experimentu, je teraz v prvej línii hľadania odpovede na túto otázku. A spôsob, akým na ňu odpovie, neurčí len osud jeho vlastných produktov, ale môže naznačiť smer, ktorým sa bude uberať celý priemysel.
[…] síce s modelom Galaxy S25 Edge možno predbehol trend tenkých a ľahkých telefónov, no zdá sa, že na tento úspech v dohľadnej dobe nenadviaže. Podľa viacerých správ bol […]