Výsledky ankety
Ako vnímate zákaz pretáčania reklamy?
Televízia Markíza od 21. mája 2025 zavedie zákaz pretáčania reklamy pri sledovaní relácií zo záznamu z archívu pomocou služieb operátorov.
Tento krok sa týka všetkých jej staníc – Markíza, Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik. Cieľom opatrenia je podľa televízie zabezpečiť stabilitu reklamných príjmov, keďže televízia je financovaná predovšetkým z reklamy.
Ako to však vnímajú zákazníci operátorov, ktorí si za televízny archív platia a mnohí aj za to aby mali archív bez otravnej všadeprítomnej reklamy?
Zmena sa dotkne divákov, ktorí sledujú programy z archívu prostredníctvom služieb operátorov. Priame satelitné a DVB-T vysielanie, kde archív absentuje, zostáva bez zmeny. Počas prvých troch dní po odvysielaní relácie nebude možné reklamy pretáčať, neskôr sa táto možnosť môže obnoviť.
Operátori ako Telekom a Orange vyjadrili obavy z negatívneho vplyvu na zákazníka, keďže pretáčanie reklám je dlhodobo obľúbenou funkciou. Zároveň však uviedli, že sú viazaní zmluvami a musia rešpektovať požiadavky vysielateľa.
Podobný krok zvažuje aj konkurenčná televízia JOJ, ktorá už v minulosti navrhovala, aby reklamu nebolo možné pretočiť aspoň tri minúty. Zatiaľ však zostáva v režime vyčkávania, pravdepodobne na to, aké výsledky prinesie zmena zo strany Markízy.
📩 Budeme radi, ak svoj názor poviete aj v diskusii!
Dobra sprostost, preto mam archiv aby som tu ich stupidnu reklamu mohol preskocit. Jedine nenazrata Markiza este aj tam chce pretlacit reklamu…
Markiza uz nevie ako vytrieskat peniaze…keby mohli tak nam ide reklama 24 hidin denne 😂
Je mi to jedno. Pre mňa sa nemení nič. Budem pozerať, tak ako som pozeral doteraz 5-6 hodín denne. Mne nevadia reklamy. Beriem to, tak že aj televízia potrebuje zarobiť a potom investovať peniaze do lepších vecí. Bez toho nemajú šancu sa posúvať dopredu. TV pozerám z archívu…
…trend bude taky, ze im klesne sledovanost, vela ludi si markizu+ostatne „vymaze“ zo zoznamu kanalov, kedze nebudu mat trpezlivost na reklamy, casto tvoria aj polovicu programoveho casu co je brutala strata casu …
Dnes sme otestovali blokovanie reklamy na troch veľkých platformách. Ani jedna zatiaľ nezapla blokovanie pretáčania reklamy v rámci archívu. Operátorom sa krok televízie nepáči a preto s blokovaním pretáčania reklamy otáľajú.
O2 to dnes zaviedlo a to čo má najviac hnevá je že musím sledovať aj koniec predošlej relácie nedá sa to posunúť na začiatok filmu napr chcem pozerať Sľub ale nahodí koniec reflexu ktorý ja nemusím
Slovenskí operátori začali blokovať pretáčanie reklám na staniciach skupiny Markíza
Od 5. júna 2025 zaviedli traja významní slovenskí operátori – Telekom, O2 a Skylink – obmedzenie pretáčania reklám pri sledovaní archívneho obsahu staníc skupiny Markíza. Toto rozhodnutie je reakciou na požiadavku samotnej televízie Markíza, ktorá sa snaží zabezpečiť stabilitu svojich reklamných príjmov. Pre divákov je to skôr negatívna správa.
Čo sa mení pre divákov?
Diváci, ktorí sledujú relácie, seriály či filmy zo záznamu na kanáloch Markíza, Doma, Dajto, Markíza Krimi a Markíza Klasik, už nebudú môcť preskočiť reklamy hneď. Po spustení záznamu majú 60 sekúnd na voľný pohyb po časovej osi.
Následne sa aktivuje systém blokovania reklám, ktorý vyžaduje odsledovanie prvých troch minút reklamného bloku pred umožnením ďalšieho pretáčania. Ak sa divák pokúsi reklamu preskočiť, prehrávanie sa vráti na začiatok povinnej časti.
Tieto pravidlá platia počas prvých troch dní od odvysielania programu, ktoré sú kľúčové pre meranie sledovanosti a predaj reklamy. Po uplynutí tejto lehoty sa možnosť pretáčania obnoví.
O2 zakázalo pretáčanie úplne
Samotné nastavenie však niektorí operátori ignorujú. Pri našej skúške napríklad pri O2 TV neplatilo ani 60 sekúnd na posunutie sa v časovej osi. Navyše sme museli sledovať aj koniec predchádzajúceho programu, keďže bežne dochádza k posunom medzi plánovaným časom a reálnym časom vysielania. Pri našom teste v prípade O2 TV nefungoval vôbec posun a pri O2 TV nefunguje pretáčania ani pri programoch starších ako tri dni.
O2 o tomto nastavení informuje aj na svojom webe. Dôvodom je podľa O2, že s obmedzením pretáčania obsahu platforma operátora nepočíta. Podobne k tomu môžu pristúpiť aj konkurenti, keďže zablokovanie pretáčania reklamy je zásahom do samotnej platformy, ktorá nie je zadarmo. Náklady na takéto zmeny budú znášať samotní operátori. Na konci dňa môže toto obmedzenie znamenať aj zvyšovanie cien, keďže operátori budú musieť investovať do úpravy technológií.
“V O2 sa snažíme vždy prinášať riešenia zjednodušujúce život zákazníkov. Obmedzenie pretáčania obsahu medzi takéto riešenia nepatrí, no museli sme nájsť spôsob, ako splniť zmluvné povinnosti vyžadované našimi partnermi. Rozdiely medzi jednotlivými operátormi sú dané možnosťami technologických platforiem, na ktorých fungujú naše služby,” uvádza O2 na webe.
Reakcie operátorov
Operátori zdôrazňujú, že rozhodnutie o blokovaní pretáčania reklám nevzišlo z ich iniciatívy, ale je výsledkom požiadavky vysielateľa. Telekom informoval, že opatrenie zavádza od 5. júna 2025 a zároveň poskytuje podrobné informácie na svojom webe.
O2 uviedlo, že na základe zmluvných povinností voči vysielateľovi je povinné obmedziť funkciu pretáčania obsahu dopredu, vrátane reklám, od rovnakého dátumu.
Dôvody rozhodnutia Markízy
Televízia Markíza uvádza, že až tri štvrtiny jej príjmov pochádzajú z reklamy. Keď diváci reklamu preskočia, inzerent za ňu nezaplatí, čo ohrozuje financovanie pôvodnej tvorby.
Archív využíva približne 75 % slovenských domácností, pričom väčšina divákov reklamy pretáčala. Zavedením nepreskočiteľných reklám sa Markíza snaží zabezpečiť stabilitu svojich príjmov a pokračovať vo výrobe kvalitných programov.
Očakávania a budúci vývoj
Markíza požaduje, aby obmedzenie nasadili všetci operátori na trhu. Niektorí, ako Orange, sa na krok pripravujú, no zatiaľ ho nezaviedli. LepšiaTV plánuje zapnúť obmedzenie až vtedy, keď ho bude mať väčšina operátorov na trhu.
Zmena vyvolala medzi divákmi rôzne reakcie. Niektorí ju vnímajú ako obmedzenie komfortu, iní chápu potrebu televízie zabezpečiť financovanie svojich programov. V každom prípade ide o významnú zmenu v spôsobe sledovania televízneho obsahu na Slovensku.
Zaviedol už aj váš operátor zablokovanie pretáčania reklamy? Aké sú vaše skúsenosti. Prestanete pre zavedenie blokovania pozerať relácie z archívu Markízy?
Otras, keby aspon v archive bolo nastavene vysielanie programu zacatim filmu/serialu/programu a nie, ze dam od zaciatku a musim pozerat 10 min reklamu…nastavenie b
Práve som prestal sledovať jedinú reláciu na markíze. Ak nemôžem pretočiť reklamu tak ich program nezaujíma. Ale vlastne im je jedno, že stratili diváka. Tým, že som preskakoval reklamy, tak zo mňa aj tak nič nemali 😀
Ako dozadu pretáčať môžem ale do predu nie. Tak načo mi je archyv to nemusím za to platiť aby som si mohol pozrieť niečo neskvor. Pozerám preto zo záznamu aby som nesledoval reklamu ktorá je o ničom a iba sa opakuje. Nech si Markíza nájde iní druch primu. A operátori keďže nejde táto možnosť tak prídu o zisk lebo ľudia prestanú využívať túto možnosť. A bude pre zákazníka nepotrebna. Na tomto Slovensku si fakt necháme furt skákať po hlave kedy sa už konečne spametame
Už neviedia ako vytrieskať peniaze. Kde nás ošklbú je im jedno. Som zvedavy kolko bude trvat kym to bude chciet aj JOJ. Teraz som Markizu sledoval minimálne a sledovať ju budem ešte menej. A hlavne, že sa to ani po tých troch minutách nedá preskočiť je strašné 🙁
Je to blbosť a dúfam, že Markíza dostane mastnú pokutu za túto odpornú praktiku. Od tej doby čo sa nedá pretočiť reklama ich už vôbec nesledujem.
Reklama je ok, ak neprekročí istú mieru. Ak tretina programu je reklama, diváci logicky zareagujú. 50 reklamných spotov počas 10 minútoveho reklamného bloku je proste veľa Navyse – ak mám sledovať formáty typu Dunaj, nemocnica, tak to znesiem radšej nekonečnú reklamu.
Markízu budem iganorovať. Je dostatok iných kvalitných staníc
Je to taká blbosť že až. Ak človek nemá čas pozerať niečo v ten čas ako to ide, nato je ten archív, že keď mám čas, si to dozadu spätne pustím a môžem si popretáčať reklamy ako chcem.
Veľmi rada by som bola, keby sa dalo všetko pretáčať ako predtým, nato ten archív je. Ak chcem, pozriem si aj reklamy, ak nie a ponáhľam sa a potrebujem odsledovať len určitý program na rýchlo, nech je možnosť pretočiť program ako ľudia chcú.
Čo sú to za obmedzenia? Ľudia nech si to pozerajú a pretáčajú ako im je vhodné. Niekedy program pozerám, potom nemôžem dopozerať keď už odchádzam do práce a prídem z práce a pustím si len koniec filmu.
Som veľmi pobúrená a nespokojná, čo to zaviedli teraz.
Je to riadna somarina. Ide to horšie ako za socíku. Nanútia vám, to čo im vyhovuje. Vraj demokracia ha,ha ! Ak by sa dalo tak markízu odhlásim. Neni tu možnosť výberu staníc, čo je veľká škoda.
Téma: Joj zakazuje pretáčanie reklám v archíve – čo na to hovoríte?
Tak je to tu… Po Markíze prichádza so zákazom pretáčania reklám v archívnych reláciách aj televízia JOJ. Zmena sa dotkne všetkých používateľov, ktorí sledujú obsah spätne cez služby ako Magio, Skylink Live TV, SledovanieTV, Antik a ďalšie. JOJ chce, aby diváci reklamy „odsledovali“, aj keď si reláciu púšťajú zo záznamu.
Osobne mi to príde ako krok späť. Platené TV služby majú byť o pohodlí – ak si zaplatím, nechcem byť nútený pozerať reklamy ako na bežnom lineárnom vysielaní. Chápem, že televízie hľadajú peniaze, ale obmedzovanie používateľskej slobody nie je riešenie.
V prípade JOJ ešte nepoznáme aké parametre bude vyžadovať – otázne je čo bude JOJ po operátoroch požadovať. Napr. Markíza povolila pretočenie reklamy po 3. minúte. Je možné, že JOJ bude mať rovnaké požiadavky na operátorov. Už aj pri Markíze niektorí operátori siahli po inom riešení a napríklad zablokovali pretáčanie dopredu úplne.
Ako to vidíte vy? Je to podľa vás pochopiteľné zo strany televízií, alebo by mali hľadať iné cesty monetizácie? Máte skúsenosť s týmto obmedzením už aj vy? Dajte vedieť, som zvedavý na vaše názory.
So slovenskými kanálmi končím. jediný dôvod prečo som ten odpad občas pozaeral bolo to, že z archívu som si to pustil bez tej otravnej reklamy. Archív má bzť o tom, že si pustím čo chcem a kedy chcem. To, že napríklad hlúpe O2 to spravilo tak, že neviem reklamu pretočiť vôbec to je druhé šialenstvo 🙁 aj dôvodo prečo bude O2 rušiť…
Tak JOJ Group nás „potešila“ správou o zastavení pretáčania reklamy – od 15. júla 2025 sa na staniciach JOJ, Plus a WAU ruší možnosť pretáčať reklamy v archíve. Pridávajú sa tak k Markíze, ktorá rovnaký krok zaviedla nedávno. Oficiálne to vraj robia kvôli „zjednoteniu technologických štandardov“ a „férovému riešeniu pre divákov“. V skutočnosti ide o ďalšie obmedzenie pohodlného sledovania a zvýšenie reklamného tlaku.
Čo to v praxi znamená?
Názor diváka?
Je to ďalší krok späť. Divákov nikto nepočúva – namiesto kvalitnejších služieb dostávame ďalšie obmedzenia. Namiesto toho, aby si JOJ Group vážila, že si ich program ľudia vôbec pustia, tak ich núti pozerať 3 minúty reklamy, ako za čias VHS kaziet.
Kto to ešte sleduje legálne, začína mať pocit, že robí chybu. Čím ďalej, tým viac to pripomína platený streaming – ale bez možnosti pretáčania a s kopou reklám. Vítajte v „európskom štandarde“.
Zdroj: Zdroj 1